Velkommen til AbleCon kundestøtte
– vi er her for å hjelpe deg

 


– SPØRSMÅL –

  • Kontroller at nettverkskort er aktivert på datamaskinen.
    Klikk på nettverksikonet nederst på Windows oppgavelinjen og åpne nettverks og delingssenter. Klikk deretter på endre innstillinger for nettverkskort og aktiver den riktige nettverkstilkoblingen
  • Kontroller at datamaskinen er tilkoblet “AbleCenter/AbleCenterN”
    trådløst nettverk.
    Klikk på nettverksikonet nederst på Windows oppgavelinjen og kontroller at du er koblet til riktig nettverk.
  • Kontroller innstillinger, høyre klikk i AbleCenter program bilde, sjekk at riktig kamera og/eller bildefanger er valgt. Hvis du ikke har mulighet til å velge kilder på innstillinger menyen, vennligst oppdater ditt programvare til siste versjon fra AbleSky.no.
  • Trykk F10 (for å bytte til kamera)
  • Kontroller lys og kontrast innstillinger i datamaskin skjermen.
  • Kontroller lys og kontrast i kamera, evt. reset
    kamera innstillinger ved å trykke hurtigtast R.
  • Kontroller at kamera linse og glassdeksel utenfor
    kamera er fri for riper, smuss eller væske. Tørk av
    glassdeksel med støvfri klut.
  • Trekk ut strøm kontakten på grabber, vent 1 minutt og sett inn strømkontakten igjen.
  • Trykk F11 for å skifte over til bildefangeren (F10 for å skifte til kamerabilde)
  • Kontroller at det er koblet riktig. Skjermkabel (VGA/HDMI) ut fra utporten på projektor eller Smart-Board (VGA-ut eller monitor-ut/HDMI-ut) og inn på innporten til bildefanger
  • Sjekk at : det er koblet nettverkskabel fra utgangen på bildefangeren til en av de ledige fire nummererte LAN portene på routeren.
  • Sjekk konfigurasjonen på Smart Board (VGA signal out må være aktivert) og se at bilde vises på projektorskjermen. Man kan også koble på en liten flatskjerm på VGA-ut porten for å se om det kommer bilde.
  • Om du har HDMI inn i Projektor/ Smart Board må det også gå ut HDMI inn i Bildefanger! Det samme gjelder VGA tilkoblingen. Verken projektorer eller Smart Board klarer å gjøre om digitalt signal til analogt eller omvendt.
  • Sjekk konfigurasjonen på Projektor eller Smart Board Sjekk at VGA signal out er aktivert og at bilde vises på projektor skjermen.
  • Splitter tilkoblingen : I enkelte tilfeller ved tilkobling av bildefanger med HDMI løsningen så må en HDMI splitter benyttes.
  • Blå skjerm :
    Hvis det kommer blå skjerm istedenfor bilde, betyr det at du har kontakt med bildefanger og problemet ligger med bildeoverføringen. Kontroller at ut porten på projektor eller Smart Board er aktiv. Oppløsningen på sende /lærer PC-en kan også være årsaken til dette problemet. For å justere på oppløsningen må du være på skrivebordet. Deretter høyreklikk til og bla ned til «Skjerminnstillinger» eller «Skjermoppløsning» avhengig av hvilken versjon av Windows du har. Der må du sette på høyere oppløsning enn 1380×800. Deretter trykk på bruk. Ved bruk av Windows 10 må du videre klikke på «Avanserte Skjerminnstillinger» og sette på høyere oppløsning: 1380×800(oppløsning kan variere fra PC til PC, prøv gjerne alle de). Deretter trykk på bruk. OBS! disse innstillingene må endres når du har tilkoblet VGA/HDMI kabel.
  • Ingenting som skjer når jeg trykker på F11:
    Det hender at «Windows Brannmur» sperrer tilkoblingen mellom Bildefanger og PC-en. For å løse det problemet må man gå på «Windows Brannmur» innstillinger og tillatt «AbleCenteret» å få full tilgang til nettverket.
  • Sjekk om routeren er slått på (blinkende lys), sjekk strømtilkobling og av/på knapp.
  • Sjekk WiFi knapp på siden av routeren, den skal være trykket inn.
  • PC kan ha et gammelt nettverkskort så bare AbleCenterN (2.4GHz) nettet synes. Man kan vurdere å bytte til en PC som har 5Ghz kort eller sett inn et eksternt USB 5Ghz nettverkskort som gir tilgang til AbleCenter (5GHz) nettet.
  • Koble Internett-kabel inn i WAN/Internett inngangen på routeren.
  • Bruk et eksternt trådløst USB nettverkskort for å være koblet på ‘AbleCenter’ og la det interne trådløse nettverkskortet være koblet til Internett.
  • Framerate- I AbleCenter programmet finnes det 3 forskjellige framerate modus som kan justeres på avansert innstillinger. For å velge mellom “high-medium-low” framerate, må du høyreklikke i programmet, så velg innstillinger.  Disse endringer kan føre til at ytelsen på AbleCenter systemet blir forbedret.
  • Høyreklikk på strømikonet for å sjekke hvilken modus den er satt til. (Høy ytelse er preferert)
  • Sjekk om nettstrøm(lader) er koblet til.
  • Sjekke hvilket nettverk du er tilkoblet, foretrukket nett er 5 Ghz nett “AbleCenter”, 2,4Ghz nett er “AbleCenterN” og vil ikke alltid levere like raske bildeoverføringer som 5Ghz nettet.
  • «Koble til automatisk» fjernes fra “AbleCenterN”, og sett “AbleCenter” som standard nett.
  • Det kan ta litt tid før “AbleCenter” nettet dukker opp etter restart av router.
  • Oppdater til siste AbleCenter versjon. Ditt versjonsnummer finner du under Innstillinger, Hjelp, Versjonsnummer. (Se AbleSky.no for siste versjon av AbleCenter programmet)
  • Slå på dumping av overflødig data (Innstillinger, Avansert)
  • I noen tilfeller kan 2.4 Ghz nettverket være mindre trafikkert og fungere bedre.
  • Prøv å installere et nytt 5 Ghz USB-nettverkskort.
  • Bruker PC-en/enheten kan være årsaken til framedrop og latency. Vi anbefaller å ha en maskin med i5 eller i7 prosessorer, minimum 8GB RAM og SSD disk, nettverkskort som støtter 802.11ac (5GHz nettverk)
  • Sjekk over plugger fra sender-PC til projektor, fra projektor til bildefanger (også strømkabel) og fra bildefanger til router.
  • Prøv med en annen sender PC.
  • Skjermsignal fra sender PC kan være for svakt og dere trenger en signalforsterker.
  • iPad/Chromebook/Android – Åpne AppStore/GooglePlay og søk etter: “AbleCenter
  • PC eller MacBook – Last ned siste versjon fra: AbleSky.no

Her finner du personvernerklæring for AbleSky;

;



– VIDEOER –


  • AbleCenter® – 3 min introduksjon

  •  

    • Lær mer om hvordan AbleCenter® og medfølgende programvare fungerer
    • Se på video-instruksjoner dersom du trenger teknisk hjelp
  • Innstallering av app på Ipad og Iphone

  • Tilpasning av strøm instillinger for best ytelse

  • Installasjon av 2 nettverkskort

  • Montere kamera på arm

  • OCR Behandling fra Bildefanger




Er det noe annet du lurer på?

Spør oss om hjelp


  • Man – Fre

    Support-telefon

    Email

    Addresse

  • 10:00 – 16:00

    +47 400 82 011

    service@ablecenter.no

    Trudvangveien 67

    3117 Tønsberg