Velkommen til AbleCon kundestøtte

– vi er her for å hjelpe deg


– FAQ


  • Kontroller at du er tilkoblet et nettverk med aktiv internett forbindelse når du skal aktivere AbleCenter programmet/appen.
  • Kontroller at enheten din er tilkoblet “AbleCenter/AbleCenterN” trådløst nettverk.
  • Kontroller at nettverkskort er aktivert på datamaskinen.
    Klikk på nettverksikonet nederst på Windows oppgavelinjen og åpne nettverks og delingssenter. Klikk deretter på endre innstillinger for nettverkskort og aktiver den riktige nettverkstilkoblingen.
  • Kontroller innstillinger i programvare, høyre klikk i AbleCenter program bilde eller hold fingeren midt på skjermen om du bruker iOS eller Android, velg så innstillinger og sjekk at riktig kamera og/eller bildefanger er valgt.
  • Trykk F10 (for å bytte til kamera)
  • Hvis du har problemer med Auto-fokus kan du kontakte oss direkte.
  • Kontroller lys og kontrast innstillinger i datamaskin skjermen.
  • Kontroller lys og kontrast i kamera, evt. reset
    kamera innstillinger ved å trykke hurtigtast R i programvare.
  • Kontroller at kamera linse og glassdeksel utenfor
    kamera er fri for riper, smuss eller væske. Tørk av
    glassdeksel med støvfri klut.
  • Trekk ut strøm kontakten på grabber, vent 1 minutt og sett inn strømkontakten igjen.
  • Trykk F11 for å skifte over til bildefangeren (F10 for å skifte til kamerabilde)
  • Kontroller at HDMI splitter er tilkoblet riktig (gjelder for de som ikke har HDMI ut på interaktive skjermen)
  • Kontroller at det er koblet riktig. Skjermkabel (VGA/HDMI) ut fra ut porten på projektor eller Smart-Board (VGA-ut eller monitor-ut/HDMI-ut) og inn på inn porten til bildefanger
  • Sjekk at : det er koblet nettverkskabel fra inngangen på bildefangeren til en av de ledige fire nummererte LAN portene på ruteren.
  • Om du har HDMI inn i Projektor/ Smart Board må det også gå ut HDMI inn i Bildefanger. Det samme gjelder VGA tilkoblingen. Verken projektorer eller Smart Board klarer å gjøre om digitalt signal til analogt eller omvendt.
  • Sjekk konfigurasjonen på Projektor eller Smart Board Sjekk at VGA signal out er aktivert og at bilde vises på projektor skjermen.
  • Blå skjerm :
    Hvis det kommer blå skjerm istedenfor bilde, betyr det at du har kontakt med bildefanger og problemet ligger med bildeoverføringen. Kontroller at ut porten på projektor eller Smart Board er aktiv. Oppløsningen på sende /lærer PC-en kan også være årsaken til dette problemet. For å justere på oppløsningen må du være på skrivebordet. Deretter høyreklikk til og bla ned til «Skjerminnstillinger» eller «Skjermoppløsning» avhengig av hvilken versjon av Windows du har. Der må du sette på høyere oppløsning enn 1380×800. Deretter trykk på bruk. Ved bruk av Windows 10 må du videre klikke på «Avanserte Skjerminnstillinger» og sette på høyere oppløsning: 1380×800(oppløsning kan variere fra PC til PC, prøv gjerne alle de). Deretter trykk på bruk. OBS! disse innstillingene må endres når du har tilkoblet VGA/HDMI kabel.
  • Ingenting som skjer når jeg trykker på F11:
    Det hender at «Windows Brannmur» sperrer tilkoblingen mellom Bildefanger og PC-en. For å løse det problemet må man gå på «Windows Brannmur» innstillinger og tillatt «AbleCenteret» å få full tilgang til nettverket.
  • Sjekk om routeren er slått på (blinkende lys), sjekk strømtilkobling og av/på knapp.
  • Sjekk WiFi knapp på siden av routeren, den skal være trykket inn.
  • PC kan ha et gammelt nettverkskort så bare AbleCenterN (2.4GHz) nettet synes. Man kan vurdere å bytte til en PC som har 5Ghz kort eller sett inn et eksternt USB 5Ghz nettverkskort som gir tilgang til AbleCenter (5GHz) nettet.
  • Koble Internett-kabel inn i WAN/Internett inngangen på AbleCenter ruteren.
  • Aktiver “Auto-Connect” på avanserte innstillinger i programvaren. Denne funksjonen tillater at programmet kobler seg automatisk til AbleCenter/AbleCenterN nettverk. Etter at programmet lukkes, kobles nettverket tilbake.
  • Bruk et eksternt trådløst USB nettverkskort for å være koblet på ‘AbleCenter’ og la det interne trådløse nettverkskortet være koblet til Internett.
  • Start med å aktivere “mål ytelse” på avanserte innstillinger i programvaren for å kontrollere ytelsen.
  • Om du har forandret til Full HD oppløsning “1920×1080” kan det være lurt å gå ned tilbake til *1280×720 for å redusere forsinkelser.
  • Hvis du får under 50fps på PC og under 30fps på nettbrett kan du forandre på *framerate innstillinger. Det finner du i “avanserte innstillinger” i programvaren.
  • Hvis målingen viser at du har “delay” som er høyre enn 30ms så kan du forandre på *framerate innstillinger. Det finner du i “avanserte innstillinger” i programvaren.
  • *Framerate og oppløsning innstillinger krever en omstart av programvare og kan ta opp til 15-20 sekunder før de tas i bruk. 
  • Høyreklikk på strømikonet for å sjekke hvilken modus den er satt til. (Høy ytelse er preferert)
  • Sjekk om nettstrøm(lader) er koblet til.
  • Sjekke hvilket nettverk du er tilkoblet, foretrukket nett er 5 Ghz nett “AbleCenter”, 2,4Ghz nett er “AbleCenterN” og vil ikke alltid levere like raske bildeoverføringer som 5Ghz nettet.
  • «Auto-Connect» fjernes fra “AbleCenterN”, og sett “AbleCenter” som standard nett.
  • Det kan ta litt tid før “AbleCenter” nettet dukker opp etter restart av router.
  • Oppdater til siste AbleCenter versjon. 
  • I noen tilfeller kan 2.4 Ghz nettverket være mindre trafikkert og fungere bedre.
  • Bruker PC-en/enheten kan være årsaken til framedrop og latency. Vi anbefaller å ha en maskin med i5 eller i7 prosessorer, minimum 8GB RAM og SSD disk, nettverkskort som støtter 802.11ac (5GHz nettverk)
  • iPad/MacBook/Chromebook/Android – Åpne AppStore/GooglePlay og søk etter: “AbleCenter
  • PC – Åpne Microsoft Store og søk etter: “AbleCenter

Her finner du personvernerklæring for AbleSky;

;



– VIDEOER –


  • AbleCenter® – 3 min introduksjon

  •  

    • Lær mer om hvordan AbleCenter® og medfølgende programvare fungerer
    • Se på video-instruksjoner dersom du trenger teknisk hjelp
  • Ablesky| Bruker oppsett og License request
  • AbleCenter| Bruksanvisning
  • AbleCenter| Tilkobling og oppsett
  • AbleCenter| OCR språk
  • Installasjon av app på iPad og iPhone

  • Installasjon av AbleText på iPad og iPhone

  • AbleCenter| Bruk av AbleCenter på iOS
  • AbleGrabber| Bruk av Bildefanger
  • AbleGrabber| Bruk av Bildefanger
  • Tilpasning av strøm instillinger for best ytelse

  • Installasjon av 2 nettverkskort

  • Montere kamera på arm

  • OCR Behandling fra Bildefanger





Er det noe annet du lurer på?

Spør oss om hjelp


  • Man – Fre

    Support-telefon

    Email

    Addresse

  • 10:00 – 16:00

    +47 400 82 011

    service@ablecenter.no

    Trudvangveien 67

    3117 Tønsberg